Friday 2 June 2023

MEMOTIVASI DIRI SENDIRI BAGAIMANA CARA KAK BIB


Alhamdulillah kita masih ada masa untuk bangkit tak kira apa reason kita untuk bertahan tidak putus asa dan menyerah kalah selagi nyawa dikandung badan. 


Kita kena sentiasa ada semangat untuk berjuang dan punya daya usaha yang kuat menentang serta dapat mengatasi halangan yang diduga atau tidak diduga. 

Faktor  pendorong semangat yang paling utama adalah diri sendiri kemudian keluarga, kawan-kawan, masyarkat dan persekitaran. So jadikanlah amalan-amalan yang baik sebagai kata-kata motivasi dan rutin bagi penguat semangat diri.

Kejayaan diri merupakan motivasi sangat berkesan tetapi kita perlu bersedia waktu kita jatuh atau belum berjaya, kita perlu bersemangat waja dan kuat daya tahan untuk terus mengejar kejayaan yang belum datang. 



Antara amalan penguat semangat dan daya tahan adalah banyakkan selawat, banyakkan istiqfar, banyakkah bersedekah dan membantu orang lain berjaya. Lakukan berterusan hingga menjadi amalan dan rutin harian. 

Dalam hidup ni, manusia datang dan pergi. Kalau kita perhatikan balik orang-orang yang pernah hadir dalam hidup kita, kita akan perasan ada 3 jenis manusia yang datang.

Some comes for a season,
some comes for a reason,
and then there’s a few that comes and stay for a lifetime. 

Those who comes for a season, semua musim akan berubah. Masing-masing akan bawa haluan hidup masing-masing. Musim akan silih berganti, datang dan pergi. Mereka ni akan memberi memori yang indah pada kita. They make our life full of stories. 

Some people comes for a reason. Mungkin untuk memberi kita pelajaran; yang mungkin menyakitkan kita, atau yang menyayangi kita sepenuh hati. These are our great mentors. Orang orang seperti inilah yang membantu kita to grow as a person. They teach us to love, to be kind, to be strong. Bila selesai, mereka akan pergi dari hidup kita.

Dan ada juga yang datang dan setia untuk selamanya. Mereka ni yang menyayangi kita tanpa syarat. Ada di setiap susah dan senang. Di setiap jatuh dan bangun. They are those who we should love the most. 

Cuba lihat dalam hidup kita, siapa yang datang for a season, yang datang for a reason, and yang datang untuk stay hingga ke akhir hayat kita? 




Bersyukur lah dengan semua yang hadir. Setiap satunya membawa warna warni dalam hidup kita.

We should love everybody that send into our life. 

True love are like stars, you don’t always see them, but you know they are always there. 

Kita mesti ingat setiap masalah atau cabaran tidak akan terus membebankan kita ia datang dan pergi seperti mana hidup kita ada Pasang surut dan susah senangnya , so bertahanlah wahai diri dan sahabat-sahabat seperjuangan. Walau apa pun yang kita lakukan jangan lupa setiap perbuatan kita mesti disertai dengan niat yang baik mencari keredaan dan kasih sayang dari Allah... Wallahua'lam. 

#kitaserupa
#kitamestikuat
Habibah@kak bib Shaklee 
SID Shaklee since 2001

No comments:

Post a Comment

COQ-TROL PLUS SHAKLEE TERBAIK

KEKAL AKTIF DAN BERTENAGA DENGAN COENZYME Q10, ANTIOKSIDA YANG MENYOKONG SEL UNTUK MENGHASILKAN TENAGA. Coenzyme Q10 adalah komponen yang pe...